Waarom wordt mijn Seagate externe harde schijf niet herkend op mijn Mac?

Ik heb mijn Seagate externe harde schijf aangesloten op mijn Mac, maar hij wordt niet herkend. Ik heb al verschillende USB-poorten geprobeerd en de schijf opnieuw opgestart, maar zonder succes. Weet iemand wat ik nog meer kan proberen of waar dit probleem aan kan liggen?

Het klinkt alsof je al een paar goede stappen hebt genomen om het probleem op te lossen. Als je externe harde schijf nog steeds niet wordt herkend, zijn er een paar dingen die je nog kunt proberen, dus laten we die eens doorlopen.

1. Schijfhulpprogramma controleren: Open het Schijfhulpprogramma op je Mac (te vinden in Programma’s > Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma). Kijk of je schijf hier in de zijbalk wordt weergegeven. Als dit het geval is, maar hij nog steeds niet op je bureaublad verschijnt, kun je proberen de schijf te mounten. Soms moet je het volume handmatig activeren via het Schijfhulpprogramma.

2. Formatteren en Partitioneren: Als de schijf wordt herkend in Schijfhulpprogramma, maar er is een probleem met het bestandssysteem, kun je proberen de schijf opnieuw te formatteren. Let op: formatteren zal al je gegevens op de schijf wissen, dus zorg ervoor dat je een back-up hebt of dat je weet dat je de gegevens opnieuw kunt verkrijgen. Kies ‘Wissen’ in het Schijfhulpprogramma en selecteer het gewenste bestandssysteem (meestal ExFAT of Mac OS Uitgebreid (Journaled) voor compatibiliteit met Mac). Je kunt ook een nieuwe partitie maken als er problemen zijn met de bestaande partitie.

3. Controleer de Systeeminstellingen: Ga naar ‘Systeemvoorkeuren’ > ‘Energiebeheer’ en zorg ervoor dat de optie ‘Plaats harde schijven in de sluimerstand indien mogelijk’ is uitgeschakeld. Soms kunnen energiebeheerinstellingen ervoor zorgen dat externe schijven niet correct worden herkend.

4. Systeemrapport (USB/Basisstation): Ga naar ‘Over deze Mac’ > ‘Systeemrapport’ > ‘USB’. Zoek naar je externe schijf in de lijst. Als de schijf hier wordt vermeld, dan wordt de hardware tenminste herkend door je Mac, wat aangeeft dat er mogelijk een probleem is met de schijf zelf of het bestandssysteem.

5. Cable/Hub Issues: Het zou ook een probleem kunnen zijn met de USB-kabel of de hub die je gebruikt. Probeer een andere kabel of sluit je schijf direct aan op een andere USB-poort zonder tussenkomst van een USB-hub.

Heb je al deze stappen geprobeerd en lukt het nog steeds niet? Dan kunnen er mogeljik problemen zijn met je partitie of bestanden. Een handige tool die je kunt proberen is Disk Drill. Het is een data recovery software die je kan helpen bij het bekijken en herstellen van bestanden op schijven die niet correct worden herkend. Je kunt Disk Drill voor Mac hier downloaden: https://www.cleverfiles.com/disk-drill-mac.html.

1. Schijf controleren en herstellen met Disk Drill:

• Download en installeer Disk Drill.
    • Start de software en geef toestemming als daarom wordt gevraagd.
    • Selecteer de probleemschijf uit de lijst van beschikbare schijven en kies om hem te herstellen of scannen.
    • Volg de aanwijzingen in de software om een dieper probleem met de schijf te diagnosticeren en te herstellen.
  2. Verouderde Firmware/Besteuringsysteem Update: Zorg dat zowel je macOS als eventueel de firmware van je Seagate harde schijf zijn geüpdatet. Soms kan een update hardware issues verhelpen.

Hopelijk helpen deze stappen je om je Seagate externe harde schijf weer aan de praat te krijgen. Mocht je nog steeds problemen ondervinden, dan kan het de moeite waard zijn om contact op te nemen met de klantenservice van Seagate of een professional voor verdere ondersteuning te raadplegen.

Lijkt wel een typisch gedoe met Seagate schijven en Macs. Heb zelf vaak problemen gehad met die dingen. Boeken vol. Probeer eens de schijf te initialiseren in je Schijfhulpprogramma. Als ie daar niet verschijnt, kan het alsnog aan de drivers liggen. Seagate en MacOS zijn niet altijd beste vrienden.

Disk Drill voor Mac kan soms helpen, maar verwacht geen wonderen. Die software is wel prijzig en nogal traag. Check deze site voor meer programmas: Top 10 Best Data Recovery Software for Mac (Including FREE). Misschien vind je daar iets beters of goedkoper. Maar serieus, overweeg ook gewoon andere harde schijf merken. Probleme voorkomen is beter dan fixen.

Het kan best frustrerend zijn als je externe schijf niet herkend wordt. Hier zijn een aantal stappen die je kunt proberen:

1. Controleer Schijfhulpprogramma: Open Schijfhulpprogramma op je Mac (te vinden in de map Hulpprogramma’s binnen je Andere map). Kijk of je Seagate-schijf hier wordt weergegeven. Soms moet je de schijf handmatig mounten.

2. Formatteren: Als je de schijf kunt zien in Schijfhulpprogramma, maar hij wordt niet gemount, probeer dan de schijf te formatteren. Let op: dit verwijderd alle data. Zorg ervoor dat je eerst een back-up maakt als dat mogelijk is.

3. Systeemvoorkeuren: Ga naar Systeemvoorkeuren > Energiebeheer en zorg ervoor dat de optie ‘Schakel harde schijven uit wanneer mogelijk’ niet is ingeschakeld. Dit kan soms problemen veroorzaken.

4. Check Firmware: Misschien is het een firmware-probleem. Kijk op de Seagate website of er firmware-updates beschikbaar zijn voor je model.

5. Gebruik aanvullende software: Probeer schijfherstelsoftware zoals Disk Drill. Deze tool kan heel nuttig zijn voor het herstellen van data en het controleren van je schijf. Meer info kun je vinden op Independent Disk Drill Review.

6. Andere kabel/adapter: Het kan ook aan je USB-kabel liggen. Probeer een andere kabel of, als je een USB-C-adapter gebruikt, controleer of die goed functioneert.

Hopelijk werkt een van deze stappen voor jou!

Ugh, zo frustrerend! Ik had hetzelfde probleem met mijn Seagate schijf op m’n Mac. Heb je al gekeken in Schijfhulpprogramma? Soms moet je de schijf eerst mounten daar. Als dat niet werkt, probeer ‘Disk Drill for Mac’. Wees wel voorzichtig, ik heb gemerkt dat sommige mensen er geen fan van zijn. Iets met dat het niet altijd alles kan herstellen of soms langzaam is… Liever geen apps voor dit soort dingen, maar desperate times, right? Veel succes, hoop dat je het werkend krijgt!