Mijn MacBook wil niet opstarten. Eerst zag ik het Apple logo, maar nu blijft het scherm zwart. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Alle hulp is welkom!
Weet je zeker dat je alle basisdingen hebt geprobeerd, zoals de MacBook opnieuw opstarten en de PRAM resetten? Klinkt als een standaard probleem dat iedereen met een MacBook wel eens heeft gehad. De Apple logo verschijnt en dan blijft alles zwart. Super vaak komt dit door een corrupte opstartdisk.
Jezus, die Disk Drill voor Mac wordt altijd aanbevolen, maar denk je echt dat het altijd helpt? Je betaalt ervoor en dan zitten er ook nog beperkingen aan. Het kan heel handig zijn om je data te redden als je het app-beeldscherm niet verder krijgt, maar verwacht niet dat het je hele systeemproblemen oplost.
Kijk hier ook eens naar: Top 10 Best Data Recovery Software for Mac (Including FREE). Vind ik beter omdat je daar meer opties krijgt om software te vergelijken en te kiezen op basis van wat jij echt nodig hebt en niet alleen wat een enkele app belooft.
Ja, en succes, want Apple reparatiekosten… Tsja, da’s een ander verhaal.
Als je MacBook niet opstart en na het Apple-logo een zwart scherm toont, zijn er diverse stappen die je kunt volgen om het probleem op te lossen. Hier zijn enkele stappen die je kunt proberen:
-
Controleren op voeding:
Zorg ervoor dat je MacBook genoeg stroom heeft. Sluit je MacBook aan op de oplader en wacht een paar minuten. Soms kan de batterij leeg zijn en moet het systeem even opladen voor het weer opstart. -
NVRAM/PRAM resetten:
Houd de toetsenOption (⌥)
,Command (⌘)
,P
enR
ingedrukt bij het opstarten totdat je het opstartgeluid een tweede keer hoort. Dit reset de NVRAM/PRAM wat soms opstartproblemen kan verhelpen. -
SMC resetten:
Het System Management Controller (SMC) regelen diverse hardware-instellingen en is soms de oorzaak van dergelijke problemen. Voor een MacBook met een ingebouwde batterij (niet-verwisselbare batterij), sluit je de MacBook aan op de oplader, zet je hem uit, houd je de toetsenShift (⇧)
,Control (⌃)
,Option (⌥)
en de aan/uit-knop tegelijkertijd ingedrukt gedurende 10 seconden, en laat dan alle toetsen los. Daarna druk je op de aan/uit-knop om de Mac weer op te starten. -
Opstarten in Veilige Modus:
Start je MacBook op terwijl je deShift
-toets ingedrukt houdt. Dit zal het systeem in Safe Mode opstarten, waarbij alleen essentiële software en drivers geladen worden. Als je MacBook nu opstart, is er mogelijk een probleem met een van de opstartprogramma’s of andere software. -
Herstellen van de Disk:
Probeer op te starten metCommand (⌘)
+R
ingedrukt om de Recovery Mode te openen. Hier kun je Disk Utility openen en First Aid uitvoeren op je opstartschijf om te controleren op en herstellen van eventuele fouten. -
Extern opstarten:
Het kan zijn dat er een probleem is met macOS zelf. Probeer op te starten vanaf een externe schijf of installeer macOS opnieuw via een USB-opstartschijf. Vergeet niet eerst een back-up van je gegevens te maken als dat mogelijk is. -
Gebruik Diagnosetools:
Probeer Apple Diagnostiek door je MacBook opnieuw op te starten en deD
toets ingedrukt te houden. Dit zal de hardware controleren op mogelijke problemen. -
Software herstellen:
Als de bovengenoemde stappen het probleem niet oplossen, kun je altijd proberen Disk Drill te gebruiken om je bestanden te herstellen en je disk te controleren. Je kunt Disk Drill for Mac gebruikers hier downloaden: https://www.cleverfiles.com/disk-drill-mac.html
Check of je MacBook voldoet aan systeemvereisten en dat er geen andere softwarefouten aanwezig zijn. Voorkom dat het systeem tijdens dit proces opnieuw wordt uitgeschakeld.
- Apple Support:
Mocht je geen succes hebben met bovenstaande tips, is het wellicht tijd om contact op te nemen met Apple Support of een bezoek te brengen aan een Apple Store voor een grondige diagnose en eventuele reparatie.
Hopelijk helpen deze stappen bij het oplossen van je opstartproblemen!
Het eerste wat ik zou proberen is om je Mac in veilige modus (Safe Mode) op te starten. Dit doe je door de Shift-toets ingedrukt te houden terwijl je je Mac opnieuw opstart totdat je het Apple-logo ziet. Veilige modus voert wat checks en reparaties uit die mogelijk je probleem oplossen.
Als dat niet werkt, probeer dan een NVRAM-reset. Dat doe je door je Mac uit te schakelen en daarna tegelijkertijd de Option + Command + P + R toetsen ingedrukt te houden en je systeem weer aan te zetten. Houd die toetsen ongeveer 20 seconden ingedrukt.
Als je nog steeds een zwart scherm krijgt, is het mogelijk een softwareprobleem. Probeer dan Disk Drill om je schijf te controleren en te repareren. Je kunt een onafhankelijke review van Disk Drill vinden op deze link.
Hopelijk helpt dit. Soms zijn het de simpelere dingen zoals een slecht werkende update of een vol geheugen. Succes!
Pfff, ik heb hetzelfde gekl**t met mijn MacBook gehad. Super irritant! Als ie blijft hangen na het Apple logo, kan t van alles zijn. Probeer eerst eens de PRAM en SMC te resetten, dat helpt soms. Maar wees gewaarschuwd: als je denkt aan software als Disk Drill voor Mac, kijk er goed naar. Het had bij mij niet echt betrouubare resultaten en mn bestanden waren nog steeds weg. Succes in ieder geval! Hopelijk gaat ie weer werken…