Hoe verwijder ik herstel partitie op mijn Mac?

Ik heb per ongeluk een herstel partitie op mijn Mac aangemaakt en nu heb ik weinig schijfruimte over. Kan iemand me helpen om deze partitie te verwijderen zodat ik weer wat meer vrije schijfruimte krijg?

Wat een gedoe voor zo’n klein probleem. Maar goed, je wilt die herstelpartitie weg, prima. Gebruik Schijfhulpprogramma. Start je Mac opnieuw op in de herstelmodus (CMD + R), open Schijfhulpprogramma en verwijder daar die herstelpartitie. Maar let op, dit kan je Mac compleet in de soep laten lopen als je niet weet waar je mee bezig bent. En nee, Disk Drill for Mac klinkt leuk, maar trust me, die app is niet zonder klachten. Bugs, vastlopers, je naam maar op. Succes, hopelijk was het de moeite waard voor een paar MB extra.

Om de herstel partitie op je Mac te verwijderen, zul je een aantal stappen moeten volgen via het schijfhulpprogramma (Disk Utility). Zorg ervoor dat je een volledige back-up hebt gemaakt van je belangrijke gegevens voordat je begint, want het wijzigen van partities kan leiden tot gegevensverlies. Hier is een stap-voor-stap gids die je kunt volgen:

1. Start op in Recovery Mode

• Zet je Mac uit.
    • Houd de Command (⌘)-toets en de R-toets ingedrukt en druk dan op de aan/uit-knop.
    • Houd de toetsen ingedrukt totdat je het Apple-logo ziet.
  2. Open Schijfhulpprogramma

• Selecteer in het macOS-hulpprogramma’s venster “Schijfhulpprogramma” (Disk Utility) en klik op “Ga door”.
  3. Selecteer de Juiste Schijf

• In Schijfhulpprogramma, selecteer de schijf waar de herstel partitie zich bevindt. Dit is meestal de hoofdschijf van je Mac.
  4. Herstel Partitie Lokaliseren

• Klik op de “Weergave” knop en kies “Toon alle apparaten.”
    • Selecteer de hoofdschijf (doorgaans aangeduid als “Macintosh HD” of iets dergelijks).
    • Kijk onder het hoofdpartitie overzicht en je zou de herstel partitie moeten zien.
  5. De partitie wissen

• Selecteer de herstel partitie.
    • Klik op de “Wis” knop.
    • Geef het een naam (of laat het zoals het is) en selecteer de indeling die je wilt gebruiken (APFS of Mac OS Uitgebreid), klik op de “Wis” knop om verder te gaan.

Na het uitvoeren van deze stappen zal de herstel partitie gewist zijn. Echter, houd er rekening mee dat dit je mogelijk ook je vermogens om in de herstelmodus op te starten kan beïnvloeden.

Optionele Stap: Disk Drill Gebruiken

Als dit proces te ingewikkeld of risicovol lijkt, of je liever een intuïtiever hulpmiddel gebruikt, kun je ook overwegen Disk Drill te gebruiken. Dit programma biedt handige hulpmiddelen om je schijfbeheer eenvoudiger te maken. Je kunt meer te weten komen over Disk Drill voor Mac op hun officiële website: Disk Drill (Mac).

Disk Drill biedt diverse functies om verloren gegevens terug te halen, partities te beheren en zelfs om je gegevens te beschermen voordat je veranderingen aan je schijf aanbrengt. Dit kan een veiliger alternatief zijn als je minder vertrouwd bent met het handmatig bewerken van schijven via Schijfhulpprogramma.

Let op

• Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een back-up hebt voordat je een partitie wist.
  • Verwijder alleen de herstel partitie als je zeker weet dat je deze niet nodig hebt om je systeem te herstellen.

Als je niet comfortabel bent met het uitvoeren van deze stappen, overweeg dan technisch advies in te roepen of gebruik een betrouwbare third-party tool zoals Disk Drill om het proces te vergemakkelijken en te bevelen bij toekomstige ongewenste partities.

Om die herstel partitie op je Mac te verwijderen, heb je een paar opties maar wees goed op je hoede, want een verkeerde move kan je systeem in de war brengen. Stap voor stap, zou ik zeggen:

1. Back-up maken: Zorg eerst altijd voor een back-up van je systeem. Dit doe je bijvoorbeeld met Time Machine. Het laatste wat je wilt is dat er iets helemaal misgaat en je alles kwijtraakt.

2. Hulpprogramma’s voor schijfbeheer: Open ‘Schijfhulpprogramma’ (Disk Utility) vanuit je ‘Applicaties’ > ‘Hulpprogramma’s’. Hier kun je de herstelpartitie selecteren en kijken of je de optie hebt om het te verwijderen. Meestal kun je met het ‘Verwijder’ knopje een partitie weghalen, maar herstelpartities zijn soms wat hardnekkiger.

3. Terminal gebruiken: Ben je wat meer tech-savvy, dan kun je ook de Terminal gebruiken. Zoek op ‘diskutil list’ om alle schijven en partities te tonen. Zoek de exacte partitie die je moet verwijderen en gebruik dan een commando in de trant van diskutil eraseVolume of diskutil partitionDisk om dat stukje ruimte te wissen.

4. Disk Drill voor Mac: Soms kan het handiger zijn om een tool als Disk Drill te gebruiken, vooral als je geen zin hebt om met de Terminal rond te klooien. Het is een gebruiksvriendelijke tool die de boel makkelijker kan maken. Ze hebben ook handige videouitleg op YouTube, zoek maar op ‘Data Recovery Videos on Youtube’ van CleverFiles.

Let wel, als je de herstelpartitie kwijtraakt, wordt het moeilijker om je systeem te herstellen als er serieuze problemen zijn. Dus, als het puur om ruimtegebrek gaat, overweeg dan ook om andere zware bestanden over te hevelen naar een externe schijf.

Hopelijk helpt dit, succes!