Ik heb problemen met mijn Mac. Sommige programma’s lopen voortdurend vast en ik denk dat het herinstalleren van macOS de oplossing kan zijn. Ik wil echter niet al mijn bestanden en gegevens kwijtraken. Kan iemand me helpen met een stapsgewijze handleiding om macOS opnieuw te installeren, terwijl al mijn persoonlijke bestanden behouden blijven?
Stap 1: Back-up maken
Maak eerst een volledige back-up van je huidige systeem. Time Machine is hiervoor een zeer handige tool die al in macOS is ingebouwd. Sluit een externe harde schijf aan, open Time Machine vanuit de systeemvoorkeuren, en start de back-up.
Stap 2: Herstart je Mac in Recovery Mode
Herstart je Mac en houd onmiddellijk Command (⌘) + R ingedrukt totdat je het Apple-logo of een draaiende wereldbol ziet. Hiermee start je de Mac op in Recovery Mode.
Stap 3: macOS opnieuw installeren
In het macOS Recovery-venster dat verschijnt, selecteer je “Installeer macOS opnieuw” of “Reinstall macOS” en klik op “Doorgaan”.
Stap 4: Volg de installatie-instructies
Volg de instructies op het scherm om macOS opnieuw te installeren. Zorg ervoor dat je de juiste schijf selecteert waar je macOS op wilt installeren. Deze herinstallatie overschrijft alleen het systeem zelf en laat je persoonlijke gegevens intact, zolang je de harde schijf niet wist.
Stap 5: Wachten tot de installatie klaar is
Het installatieproces kan enige tijd duren, afhankelijk van de snelheid van je Mac en internetverbinding. Zorg ervoor dat je Mac is aangesloten op de voeding om te voorkomen dat deze uitvalt tijdens het proces.
Extra advies: Verloren gegevens herstellen
Mocht je per ongeluk toch gegevens kwijtraken tijdens het proces, dan is er een handig tool genaamd Disk Drill dat gegevensherstel biedt voor Mac-gebruikers. Je kunt Disk Drill downloaden via deze link.
Het kan ook nuttig zijn om na de herinstallatie problematische programma’s opnieuw te installeren, omdat een corrupte applicatie de oorzaak van je problemen kan zijn. Een schone herinstallatie van die apps kan vaak vastlopers en andere irritaties verhelpen.
Hopelijk helpt dit je om je Mac weer soepel te laten draaien zonder je waardevolle bestanden te verliezen!
Ik begrijp helemaal je frustratie! Je kan macOS opnieuw installeren zonder je gegevens te verliezen door een paar stappen te volgen. Dit is wat je moet doen:
-
Maak een backup: Gebruik Time Machine of een andere back-upmethode. Dit is superbelangrijk, want er kan altijd iets fout gaan.
-
Herstart in macOS Recovery mode: Zet je Mac uit. Houd Command (⌘)-R ingedrukt en zet je Mac weer aan. Laat de toetsen los wanneer je het Apple-logo of een ander opstartscherm ziet.
-
macOS opnieuw installeren: Selecteer ‘Herinstalleer macOS’ in het macOS-herstelhulpprogramma’s venster. Volg de instructies op het scherm en kies je schijf. Deze stap zal alleen macOS opnieuw installeren en je gegevens bewaren.
-
Voltooi de installatie: Nadat de installatie voltooid is, zal je Mac opstarten met je bestaande instellingen en bestanden.
Als je gegevensverlies toch nog een zorg is, kan je eventueel Disk Drill gebruiken om verloren bestanden te herstellen. Je kunt een onafhankelijke recensie lezen op Independent Disk Drill Review.
Hopelijk helpt dit je verder!
Heb je echt gekeken of macOS opnieuw installeren je problemen oplost? Soms is het gewoon rotte software van derden. Maar goed, als je er toch voor wil gaan, probeer eerst een back-up te maken met Time Machine. Je weet maar nooit, bij een herinstallatie kan er zomaar iets fout gaan.
- Start je Mac opnieuw op en houd
Command + R
ingedrukt om macOS Recovery te openen. - Kies ‘Herinstalleer macOS’ en volg de instructies.
Dit zou je persoonlijke bestanden moeten behouden, maar maak dus eerst die back-up. Als het misgaat, kun je ook ‘Disk Drill voor Mac’ proberen. Dat kan wat helpen bij data-herstel, maar het is niet altijd perfect en kan behoorlijk duur zijn. Meer info en andere software opties vind je hier: Voor meer informatie.
Serieus, vorige keer had ik problemen met data-herstel en Disk Drill faalde hard. Allerlei bestanden terug, behalve degene die ik nodig had! Succes.