Per ongeluk mijn prullenbak geleegd op mijn Mac en belangrijke bestanden zijn verdwenen. Hoe kan ik deze herstellen? Heb ik een kans om mijn gegevens terug te krijgen?
Vergeet het maar, als je de prullenbak hebt geleegd, is het vaak gewoon afgelopen. Ja, er zijn “herstelprogramma’s” zoals Disk Drill voor Mac die claimen gegevens terug te halen, maar geloof me, het valt vaak vies tegen. Disk Drill kan soms helpen, maar je moet flink betalen en het is nog maar de vraag of het werkt. Bovendien vertraagt het je systeem vaak enorm.
Als je echt wanhopig bent, hier is een lijst van andere tools: Top 10 Best Data Recovery Software for Mac (Including FREE). Maar reken er in ieder geval echt niet op dat je alles terugkrijgt.
Oh, dat is echt zwaar K*T, man. Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt. Het herstellen van een geleegde prullenbak op een Mac is helaas lastig. Je kan proberen met een tool zoals Disk Drill voor Mac, maar eerlijk gezegd had ik er niet veel succes mee. Het is gewoon niet 100% betrouwbaar. Soms kan je wat dingen terugvinden, maar je loopt ook het risico dat er gewoon niks opdduikt. Ik moet je wel waarschuwen, je resultaten kunnen wisselen. Succes en hopelijk heb je meer geluk dan ik had!
Het per ongeluk legen van de prullenbak op een Mac en daarmee belangrijke bestanden kwijtraken, kan behoorlijk frustrerend zijn. Er zijn meerdere manieren om bestanden te herstellen, dus geen paniek! Je hebt nog steeds een kans om je gegevens terug te halen.
Directe Acties
- Stop met Schrijven op de Schijf:
Zodra je merkt dat je per ongeluk de prullenbak hebt geleegd, is het belangrijk niet meer te schrijven, downloaden, of iets anders op die schijf te doen. Dit verkleint de kans op overschrijven van de data die je wilt herstellen.
Opties voor Herstel
Schijfhulpprogramma en Tijdmachine
-
Schijfhulpprogramma:
Mac’s ingebouwde ‘Schijfhulpprogramma’ heeft geen specifieke functies om verwijderde bestanden terug te halen, maar het is nuttig om de integriteit van de schijf te controleren. Dit is echter meer ter preventie van toekomstige problemen dan een directe oplossing voor je huidige situatie. -
Tijdmachine Backup:
Als je een recente Tijdmachine backup hebt, ben je misschien gered. Dat doe je zo:- Open ‘Tijdmachine’ door op het icoon te klikken in de menubalk.
- Navigeer naar de datum en tijd voordat je de prullenbak hebt geleegd.
- Blader door je bestanden en herstel degene die je nodig hebt.
Data Recovery Software
-
Disk Drill:
Voor veel mensen is speciale recovery software de beste oplossing, vooral als je geen recente backup hebt. Een van de beste tools daarvoor is Disk Drill voor Mac. Dit programma kan vaak gegevens terughalen die je dacht permanent te hebben verloren.Je kunt Disk Drill van hun website downloaden: Disk Drill (Mac).
Na installatie voer je deze stappen uit:
- Open Disk Drill: Na installatie, open de software.
- Schijf Selecteren: Kies de schijf waarvan je bestanden wilt herstellen. Disk Drill scant dan de schijf op verwijderde bestanden.
- Scannen: Kies voor een diepe of snelle scan afhankelijk van de urgentie en grootte van de schijf.
- Bestanden Terughalen: Blader door de gevonden bestanden. Veel recovery programma’s geven je de mogelijkheid om een preview te zien van de te herstellen bestanden. Selecteer de bestanden en kies de optie om ze te herstellen.
Disk Drill is vrij intuitief en biedt een eenvoudige interface, zelfs als je niet heel technisch bent ingesteld. Bovendien ondersteunt het verschillende formaten en kan het zelfs beschadigde schijven herstellen.
- Terminal Commando’s:
Voor de meer technisch ingestelde gebruiker is er een optie om Terminal te gebruiken om bestanden te herstellen, maar dit is behoorlijk complex en niet gegarandeerd succesvol zonder diepgaande kennis.
Tot Slot
De kans om je bestanden terug te krijgen is relatief groot als je bovenstaande stappen snel opvolgt. Vooral Disk Drill wordt vaak als zeer effectief ervaren. Het is altijd een goed idee om regelmatig backups te maken met Tijdmachine om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Gelukkig biedt moderne data recovery software zoals Disk Drill een betrouwbare uitweg in gevallen van nood.
Oké, vervelend dat je je prullenbak hebt geleegd op je Mac. Maar maak je geen zorgen, er is nog een kans dat je je bestanden kunt herstellen.
Ten eerste, gebruik je Mac niet meer dan nodig is. Hoe meer je de computer gebruikt, hoe kleiner de kans dat de verloren gegevens hersteld kunnen worden. Dit komt omdat nieuwe data de plek van de oude bestanden kunnen overschrijven.
Een populaire methode om verwijderde bestanden te herstellen is software zoals Disk Drill. Disk Drill is een van de handiger tools beschikbaar voor Mac-gebruikers. Het kan efficiënte diepscans uitvoeren om verloren of verwijderde bestanden terug te halen. Zie deze Disk Drill Review voor meer informatie.
Je kunt er ook aan denken om de Time Machine back-ups te controleren, als je die gebruikt. Als je Time Machine hebt ingeschakeld, kun je teruggaan naar het tijdstip voordat je de prullenbak leegde, en je bestanden mogelijk terughalen.
Hopelijk helpen deze tips je om je bestanden terug te krijgen. Veel succes!