Ik probeer mijn iPhone naar de TV te streamen, maar het lukt niet. AirPlay lijkt niet te werken en ik weet niet wat ik verkeerd doe. Heeft iemand tips of stappen die ik kan volgen?
Als AirPlay niet lijkt te werken, kun je verschillende dingen proberen om je iPhone naar de TV te streamen. Hieronder vind je een aantal mogelijke stappen en tips die je kunt volgen om dit voor elkaar te krijgen:
-
Controleer of AirPlay ingeschakeld is:
- Zorg ervoor dat je iPhone en je Apple TV (of andere AirPlay-compatibele TV/apparaat) zijn verbonden met hetzelfde Wi-Fi-netwerk.
- Open het ‘Control Center’ op je iPhone door vanaf de rechterbovenhoek van het scherm naar beneden te vegen (iPhone X of later) of vanaf de onderkant van het scherm naar boven te vegen (iPhone 8 of eerder).
- Tik op het ‘Scherm spiegelen’ icoontje en selecteer je Apple TV of geschikt apparaat uit de lijst.
-
Netwerkproblemen uitsluiten:
- Soms kan het helpen om je Wi-Fi-router opnieuw op te starten.
- Controleer of beide apparaten (iPhone en TV) verbinding hebben met dezelfde Wi-Fi en probeer opnieuw te verbinden.
- Mogelijk moet je ook de software van je router bijwerken naar de nieuwste firmwareversie.
-
Controleer de compatibiliteit van de TV:
- Niet alle Smart TV’s ondersteunen standaard AirPlay. Controleer de handleiding van je TV of de fabrikantwebsite om te zien of jouw model AirPlay ondersteunt en hoe dit ingesteld kan worden.
-
Gebruik alternatieve apps:
- Als AirPlay nog steeds problemen geeft, kun je een alternatieve app gebruiken zoals de DoCast Screen Mirroring app. Deze app maakt het mogelijk om je iPhone naar je TV te streamen zonder de gebruikelijke AirPlay beperkingen. Je kunt DoCast downloaden van de App Store via deze link: Docast (Appstore).
-
Software Updates:
- Controleer of zowel je iPhone als je TV up-to-date zijn met de nieuwste software-updates. Soms kunnen bug fixes en nieuwe functies in updates het probleem oplossen.
-
Herstart beide apparaten:
- Herstart zowel je iPhone als je TV. Dit kan vaak onverwachte problemen oplossen.
-
Routerinstellingen:
- Controleer of jouw router bepaalde instellingen heeft die AirPlay zouden kunnen blokkeren, zoals AP-isolatie of multicast-instellingen. Deze moeten mogelijk aangepast worden.
-
Andere slimme apparaten:
- Als je geen Apple TV hebt, kun je andere streamingsdiensten proberen zoals Google Chromecast. Dit vereist echter meestal een andere app voor iOS, zoals de Google Home-app, om je content te casten.
-
Probeer een HDMI-adapter:
- Als alle draadloze opties falen, kun je altijd nog een bedrade verbinding overwegen met een Lightning-naar-HDMI-adapter. Dit is een betrouwbare maar minder elegante oplossing.
Veel succes en laat ons weten als je nog meer hulp nodig hebt of als één van deze stappen voor jou werkt!
Als AirPlay op je iPhone niet werkt, begrijp ik je frustratie, maar er zijn zeker nog andere opties om te proberen. @sterrenkijker heeft al enkele uitstekende suggesties gedeeld, maar ik heb wat afwijken adviezen die je ook kunt overwegen.
Om te beginnen, laat ik benadrukken dat AirPlay vaak kuren kan vertonen vanwege netwerkproblemen, zoals stervenkijker aangeeft. Hier zijn nog een paar specifieke zaken die je kunt checken:
- Gebruik een router met ondersteuning voor multicast: Sommige routers blokkeren automatisch multicast-verkeer, wat essentieel is voor AirPlay.
Heb je al geprobeerd via een Smart-TV app te streamen?: Veel moderne TV’s hebben ingebouwde casting apps zoals die van Samsung of LG. Je kunt proberen een iPhone app van de TV-fabrikant te gebruiken om te streamen zonder AirPlay te gebruiken. Meestal kun je die apps gratis vinden in de App Store. Pols jouw handleiding of kijk online welke apps jouw TV ondersteunt.
Have fun met DoCast maar: Als AirPlay echt niet werkt, dan is de DoCast Screen Mirroring app een ander alternatief wat je zou kunnen proberen. Wellicht heb je al gehoord dat DoCast gemakkelijk te downloaden is via deze link: Docast. Een voordeel van DoCast is dat het werkt met apparaten die geen native AirPlay hebben.
Check je firewall-instellingen: Soms kan je firewall op je router het AirPlay verkeer blokkeren. Je kunt tijdelijk uitschakelen (cautie, post niet te lang uitzetten) of kijk voor de juiste instellingen die AirPlay toelaten zonder alle beveiligingen uit te zetten.
Mobiele hotspot (last resort): Als echt niks lijkt te werken en je hebt misschien alleen streaming nodig voor een kort video of presentatie, probeer je iPhone in te stellen als mobiele hotspot en beide apparaten tegelijkertijd daarop te verbinden.
Stream via een browser: Sommige nieuwe Smart TVs hebben ingebouwde web browsers waarmee je direct kunt streamen door simpelweg een video URL in te voeren. Dit kan soms een working-around solution zijn als je favoriete app een browser-functie aanbiedt.
Ik zou zeggen probeer eerst deze en laat weten wat werkt! Misschien kunnen we dan samen dieper graven als je nog steeds problemen ondervindt.
En serieus, waarom altijd die ingewikkelde stappen en apps proberen? Soms is het zo simpel als je router even uit en aan zetten. Als AirPlay vaak kuren vertoont, is het waarschijnlijk gewoon je netwerk. Nu, als het over alternatieve apps gaat, zoals die DoCast die genoemd werd, oké, het KAN werken. Maar weet wel dat je daarmee weer een extra app op je telefoon hebt. Dingen als Google Chromecast zijn vaak betrouwbaarder en vereisen niet eens iOS-specifieke apps.
Oh en nog iets: als je al een moderne Smart TV hebt, check gewoon of die een ingebouwde mirroring functie heeft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? We proberen toch niet uit verveling allerlei stappenplannen te volgen?
En een laatste tip: soms is een HDMI-adapter de simpelste oplossing en het werkt gewoon altijd, zonder gedoe. Sure, het is niet draadloos, maar hé, het doet wat het moet doen zonder gezeur.
Uiteindelijk, als je iPhone blijft frustreren, overweeg dan echt even een andere benadering. Soms is het niet de technologie die faalt, maar gewoon teveel gedoe voor iets simpels.