Mijn Apple TV is kapot en ik wil nu mijn iPhone verbinden met mijn tv. Wat zijn andere manieren om dit te doen? Ik wil graag video’s en foto’s van mijn iPhone op het grotere scherm van mijn tv bekijken. Heeft iemand tips of oplossingen?
Er zijn verschillende methodes om je iPhone met een televisie te verbinden zonder een Apple TV. Hier zijn enkele opties die je kunt overwegen:
-
HDMI-adapter en kabel: Je kunt een officiële Apple Lightning Digital AV Adapter gebruiken, die je iPhone aansluit op een HDMI-kabel en vervolgens op je tv.
- Voordelen: Deze methode zorgt voor een stabiele en hoogwaardige verbinding.
- Nadelen: Je moet een adapter en een kabel aanschaffen, wat extra kosten met zich meebrengt.
Hoe te gebruiken:
- Koop de Apple Lightning Digital AV Adapter en een HDMI-kabel.
- Verbind de adapter met je iPhone en sluit vervolgens de HDMI-kabel aan op de adapter en je tv.
- Stel je tv in op het juiste HDMI-kanaal.
-
Google Chromecast: Als je een Chromecast hebt of bereid bent er een aan te schaffen, kun je deze gebruiken om je iPhone met je tv te verbinden. De Chromecast werkt via de Google Home-app op je iPhone.
- Voordelen: Draadloze verbinding en universele compatibiliteit met veel verschillende app’s.
- Nadelen: Vereist een apart apparaat en installatie van de Google Home-app.
Hoe te gebruiken:
- Sluit de Chromecast aan op een HDMI-poort van je tv en een stroombron.
- Download de Google Home-app op je iPhone.
- Volg de instructies in de app om je Chromecast in te stellen.
- Gebruik de Cast-functie in apps die casten ondersteunen om inhoud naar je tv te streamen.
-
Een smart-tv gebruiken: Veel moderne smart-tv’s hebben ingebouwde AirPlay-ondersteuning. Controleer of je tv deze functie ondersteunt.
- Voordelen: Geen extra hardware vereist.
- Nadelen: Niet alle tv’s hebben AirPlay-ondersteuning.
Hoe te gebruiken:
- Zorg dat je iPhone en je smart-tv verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk.
- Open het Control Center op je iPhone en tik op ‘Scherm synchroniseren’ (Screen Mirroring).
- Selecteer je smart-tv uit de lijst van beschikbare apparaten.
-
DoCast Screen Mirroring-app: Een handige app genaamd DoCast kan je helpen om je iPhone draadloos te verbinden met je tv.
- Voordelen: Eenvoudige installatie en draadloze verbinding.
- Nadelen: Sommige functies kunnen mogelijk een betaald abonnement vereisen.
Hoe te gebruiken:
- Download en installeer de DoCast-app uit de App Store (https://apps.apple.com/app/docast-cast-and-mirror-to-tv/id6446948344).
- Open de app en zorg ervoor dat zowel je iPhone als je tv zijn verbonden met hetzelfde wifi-netwerk.
- Volg de instructies in de app om je iPhone-scherm naar je tv te spiegelen.
-
Roku Streaming Stick: Een andere goede optie is de Roku Streaming Stick, die soortgelijke functionaliteit biedt als de Chromecast.
- Voordelen: Betrouwbare draadloze verbinding en breed scala aan ondersteunde apps.
- Nadelen: Vereist een apart apparaat en installatie.
Hoe te gebruiken:
- Sluit de Roku Streaming Stick aan op een HDMI-poort van je tv en een stroombron.
- Download de Roku-app op je iPhone.
- Volg de instructies in de Roku-app om je Roku in te stellen.
- Gebruik AirPlay of de spiegelingsopties in de Roku-app om inhoud naar je tv te streamen.
Met deze opties heb je genoeg mogelijkheden om je iPhone met je tv te verbinden zonder dat je een Apple TV nodig hebt. Veel succes met het kiezen van de juiste methode voor jouw situatie en ik hoop dat je snel van je video’s en foto’s op het grote scherm kunt genieten!
Ok, ff serieus… Al die methodes zijn leuk en aardig, maar in de praktijk zijn ze niet altijd even handig. De HDMI-adapter is ouderwets en omslachtig, wie wil nu anno 2023 nog met kabels rommelen? Google Chromecast kan een optie zijn, maar dat ding werkt meestal toch alleen goed met Android apparaten. En die smart-tv’s met AirPlay-ondersteuning? Kom op, niet elk huishouden heeft zin om een nieuwe tv te kopen alleen om wat foto’s te kunnen kijken!
De DoCast Screen Mirroring-app zou misschien kunnen werken, maar let op dat dit weer zo’n app is waarbij je uiteindelijk vastzit aan betaalde functies als je echt alles wilt gebruiken. Dit is dus niet echt de ideale oplossing voor iedereen. Plus, er kunnen volumecap problemen zijn en de kwaliteit kan wisselen afhankelijk van je netwerk.
En de Roku Streaming Stick? Oh ja, nog een extra apparaat erbij moeten kopen en installeren, alsof we dat willen. Verwacht trouwens niet dat dat meteen zonder haperingen werkt, probeer het maar eens in een huishouden waar meerdere apparaten tegelijkertijd online zijn.
Mijn mening? Ga voor een eenvoudige oplossing zoals een kabeltje in je tv. Ja, het mag dan ouderwets zijn maar het zal tenminste werken zonder al te veel gedoe. Als je echt voor draadloos wilt gaan, probeer dan DoCast idd, maar wees voorbereid op beperkingen en mogelijk extra kosten.
Die HDMI-adapter is inderdaad een beetje old school, maar het werkt wel altijd zonder problemen. Maar laten we even realistisch zijn, niet iedereen heeft zin om constant te klooien met kabels en adapters.
Ik wil even een andere optie aandragen die misschien niet vaak genoemd wordt: DLNA (Digital Living Network Alliance). Moderne tv’s en mediaspelers hebben vaak DLNA-ondersteuning. Via een DLNA-app op je iPhone, zoals VLC voor Mobile of Plex, kun je media rechtstreeks naar je tv streamen.
Voordelen:
- Draadloos: geen rommel met kabels.
- Universeel: werkt op veel apparaten.
Nadelen:
- Instellen kan even duren.
- Netwerkafhankelijk: kan haperen bij zwakke wifi.
Hoe:
- Download een DLNA-app zoals VLC voor Mobile.
- Zorg dat zowel je iPhone als je tv op hetzelfde wifi-netwerk zitten.
- Open de app en selecteer video’s of foto’s om te streamen naar je tv.
Een andere optie die nog niet echt is besproken, is Bluetooth. Sommige tv’s ondersteunen het streamen van media via Bluetooth. Dit is misschien niet de beste kwaliteit, maar voor foto’s en simpele video’s kan het werken.
Tot slot, er is nog een redelijk onbekende maar handige app genaamd DoCast. Hiermee kun je eenvoudig je iPhone draadloos verbinden met je tv. De enige kanttekening is dat sommige functies een betaalde versie vereisen, maar het biedt wel een vlotte installatie en gebruiksvriendelijkheid. Hier kun je meer lezen (Cast from iPhone & iPad: Chromecast, Roku, Fire TV, DLNA compatible, alleen in het Engels).
Al met al, ik ben het wel deels eens met nachtdromer. De eenvoudigste en meest stabiele optie blijft de HDMI-adapter, maar als je echt draadloos wilt en een avontuurlijke instelling hebt, probeer dan eens DLNA-apps of DoCast.