Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden op mijn USB-stick verwijderd met mijn Mac. Hoe kan ik deze verwijderde bestanden terughalen? Ze zijn erg belangrijk voor mijn werk en ik heb geen back-up. Kan iemand me alsjeblieft adviseren over wat ik moet doen?
Zijn die bestanden echt zo belangrijk? Had je geen backup gemaakt? Nou ja, je hebt een paar opties, maar ik zal eerlijk zijn, de kans om ze helemaal terug te krijgen is klein.
Je kunt een app zoals Disk Drill voor Mac proberen, maar verwacht niet te veel. Het kan je helpen om bestanden terug te halen, maar de gratis versie heeft z’n beperkingen. Je zult waarschijnlijk moeten betalen voor de volledige functionaliteit. En zelfs dan, succes is niet gegarandeerd. Het kan ook behoorlijk traag werken, wat frustrerend kan zijn.
Vraag jezelf af hoe belangrijk die bestanden zijn, en of de kosten en tijd die je erin steekt het waard zijn. Misschien de volgende keer maar beter een backup maken. Succes, en onthoud: de meeste ‘miracle’ software is vaak minder indrukwekkend dan je zou hopen.
Het herstellen van verwijderde bestanden op een USB-stick kan lastig zijn, maar er zijn een paar dingen die je kunt proberen.
Ten eerste raad ik je aan om Disk Drill voor Mac te gebruiken – het is een handig programma dat speciaal ontworpen is voor dataherstel. Zelf heb ik het een paar keer gebruikt en het werkte prima voor me! Je kunt een gratis versie downloaden om te kijken of het je bestanden kan vinden voordat je besluit om te betalen voor de volledige versie.
Hier zijn de stappen:
- Download en installeer Disk Drill op je Mac.
- Sluit je USB-stick aan op je Mac.
- Open Disk Drill en selecteer je USB-stick uit de lijst met beschikbare schijven.
- Klik op ‘Herstellen’ en laat het programma scannen.
Het proces kan even duren, afhankelijk van hoeveel data er op je USB-stick staat en hoe ernstig het bestandssysteem beschadigd is.
Daarnaast zou ik adviseren om niet te veel met de USB-stick te rommelen voordat je het herstelprogramma draait, omdat elke schrijfactie de kans op succesvol herstel kan verkleinen.
Mocht je meer willen weten over dataherstel, CleverFiles (de makers van Disk Drill) hebben ook allerlei handige video’s over dataherstel op hun YouTube-kanaal: Data Recovery Videos on Youtube.
Succes ermee! En de volgende keer snel een back-up maken, hoor (maar dat weet je nu wel denk ik).
Je kunt proberen de verwijderde USB-bestanden op je Mac te herstellen met behulp van een recovery tool. Hier is een stap-voor-stap handleiding die je kan helpen:
-
Stop met het gebruiken van de USB stick: Zorg ervoor dat je niets nieuws naar de USB stick schrijft. Het risico bestaat dat nieuwe gegevens de oude gegevens overschrijven, waardoor herstel moeilijker of onmogelijk kan worden.
-
Download en installeer Disk Drill voor Mac: Dit is een krachtige data recovery tool die goed werkt in zo’n situaties. Je kunt het vinden op Disk Drill (Mac).
-
Start Disk Drill: Open het programma na de installatie. Het heeft een vriendelijke gebruikersinterface, dus het is vrij eenvoudig om mee te werken.
-
Selecteer je USB-stick: In de hoofdinterface van Disk Drill moet je je USB stick selecteren uit de lijst met beschikbare apparaten.
-
Start de scan: Klik op de ‘Herstel’ knop. Disk Drill zal beginnen met het scannen van je USB stick naar verwijderde bestanden.
-
Bekijk de gevonden bestanden: Zodra de scan voltooid is, krijg je een overzicht van alle bestanden die het programma heeft gevonden. Je kunt de bestanden bekijken en selecteren die je wilt herstellen. Het programma toont een voorbeeld van herstelbare bestanden, zodat je zeker weet welke je nodig hebt.
-
Herstel de bestanden: Nadat je de bestanden hebt geselecteerd die je wil herstellen, klik op de ‘Herstellen’ knop. Sla de herstelde bestanden niet op dezelfde USB stick op om overschrijving te voorkomen – kies in plaats daarvan een andere opslaglocatie zoals je Mac’s harde schijf.
Let wel op dat de gratis versie van Disk Drill mogelijk enkele beperkingen heeft wat betreft hoeveel gegevens je kunt herstellen. Mocht je meer ruimte nodig hebben, dan kun je overwegen om te upgraden naar de betaalde versie.
Als Disk Drill om de een of andere reden niet werkt of je liever geen extra software wilt installeren, zijn er ook andere methoden:
-
Gebruik de Prullenbak: Verwijderde bestanden komen niet altijd terecht in de Prullenbak maar het is altijd goed om even te checken.
-
Gebruik de Terminal: Dit is wat technischer, maar als je bekend bent met de Terminal van je Mac, kun je proberen via commando’s bepaalde verwijderde bestanden terug te halen.
diskutil list sudo dd if=/dev/diskX of=recovery.bin bs=512
Maar wees voorzichtig met dit soort handelingen als je niet ervaren bent met de command-line interface.
Hopelijk helpt dit je bij het herstellen van je belangrijke bestanden. Veel succes!